Wat is het verschil tussen een smoothie en een shake

Als je gezonder wilt gaan eten, kom je ongetwijfeld recepten voor smoothies en shakes tegen. Maar wat is nu het verschil tussen deze twee en welke van de twee is de gezondste keuze? Veel horecagelegenheden, supermarkten en juice-bars bieden ze beide aan. Om duidelijkheid te scheppen in de jungle van sappen vertellen we je in dit artikel de verschillen tussen de smoothie en de shake, zodat jij weet waar je aan toe bent.

Wat is een smoothie

verschil tussen smoothie en shakeSmoothies worden gemaakt met een blender en zijn een mix van vooral fruit en groentes, met toevoegingen van andere ingrediënten, zoals granen, noten en zuivelproducten. Doordat de gehele fruit en groente wordt gebruikt, bestaan ze grotendeels uit vezels, koolhydraten en mineralen. Door het toevoegen van vetten en eiwitten kun je van een smoothie een volwaardige maaltijd maken. Wil je meer weten, in ons artikel Wat is een smoothie gaan we dieper in op wat een smoothie precies is.

Wat is een shake

Een shake, ook wel bekend als milkshake, is een drankje op basis van een zuivelproduct met toevoeging van fruit of groentes. Ook dit drankje maak je met de blender, waardoor je de hele vrucht en groente gebruikt. Shakes zijn vaak zoete drankjes door dat er bijvoorbeeld ook suiker of roomijs in gebruikt wordt. Door het hoge eiwitgehalte is een shake vooral goed als tussendoortje of voor na een pittige work-out

Wat is het verschil tussen een smoothie en een shake

In de korte beschrijvingen hierboven lees je al wat verschillen. Maar er zijn er meer. Hieronder beschrijven we ze wat uitgebreider.

Smoothie

  • Een smoothie is dikker van structuur en heeft als basis groente of fruit.
  • Een smoothie herken je aan de felle kleuren van de gebruikte groentes en fruit. Ze bevatten vooral vitamines en mineralen.
  • Het is een goede maaltijdvervanger of te nuttigen als een tussendoortje net voor een training.
  • Het caloriegehalte is laag en kan gezien worden als volledige voeding door de combinatie van veel verschillende ingrediënten.
  • Een smoothie kan toevoegingen als noten, zaden en munt bevatten.

Shake

milkshake

  • Een shake is dunner van structuur en heeft als basis een of meerde zuivelproducten.
  • Door de zuivel is een shake vooral wit, bruin of roze van kleur en bevat het vooral proteïnes en eiwitten.
  • Het is goed te gebruiken als een herstellende eiwitdrank voor na een work-out.
  • Een shake bevat veel calorieën waarvan vooral veel eiwitten en vetten.
  • Veel voorkomende toevoegingen in shakes zijn chocolade en zoetigheid.

Smoothie, shake en sport

Over het algemeen kun je zeggen dat door de verschillen je een smoothie het beste op een ander moment drinkt dan een shake. Zoals je al las in de verschillen, zijn shakes eiwitrijker en erg goed als een spier herstellende drank, eventueel aangevuld met een eiwitsupplement als dat nodig is. Smoothies hebben een hoge voedingswaarde, maar zijn licht verteerbaar en dus heel goed om vooraf te nemen, zodat je je lichaam de juiste voedingsstoffen geeft voor tijdens de training.

Welke is nu gezonder, smoothie of shake

Of een smoothie of shake gezond is, ligt vooral aan de ingrediënten die gebruikt zijn en de combinatie ervan. Zo kun je door toevoeging van veel suiker een smoothie een stuk ongezonder maken en door het weglaten van slagroom kan een shake minder verzadigde vetten bevatten. Ook het doel van het drinken van elk drankje kan daarin doorslaggevend zijn. Heb je meer eiwitten nodig, dan is een shake een gezondere keuze. Wil je liever meer koolhydraten en vezels dan kies je voor een smoothie. Elk drankje is dan ook voor een bepaald moment van de dag. Smoothies zijn door de grotere variatie van ingrediënten een meer volwaardige maaltijd dan een shake. Maar een shake zorgt door de hoeveelheid eiwitten voor een goed herstel van de spieren en een vermindering van het hongergevoel in het algemeen.

Andere drankjes op de markt

Als je in de schappen van de supermarkt kijkt of op het menu van de koffiebar om de hoek dan zie je dat er nog meer gezonde drankjes worden aangeboden. Een daarvan is de frappé, die je vooral in de koffievariant tegenkomt, maar niet alleen uit koffie en ijs hoeft te bestaan. Het hoofdbestanddeel is stukgeslagen ijs waardoor het drankje koud gedronken kan worden. Een frappé kun je ook met fruitsappen of vers fruit uit de blender kopen. De lassie komt uit India en is een drankje uit de ayurvedische traditie die vooral na het eten gedronken wordt om de spijsvertering in balans te brengen. Het bestaat traditioneel uit verdunde yoghurt met rozenwater en kruiden, maar komt ook voor in combinatie met fruit. De kruiden zorgen voor meer pit en de extra boost voor de spijsvertering.

Kant en klaar producten

Ook al lijkt het handiger en sneller, toch is een kant en klare smoothie of shake niet altijd de beste keuze. Smoothies en shakes uit de schappen van de supermarkt of in de bar kunnen namelijk veel suiker of verzadigde vetten bevatten. Dit geld ook voor bijvoorbeeld de lassie en de frappé. Shakes worden vaak met een vettige zuivelsoort gemaakt, zoals slagroom, en gegarneerd met snoep en andere zoetigheden. Smoothies worden kunnen gezoet zijn met suiker of zijn soms op basis van een fruitsap en niet van de hele fruit of groentesoort gemaakt.

Zelf aan de slag

Wil je zeker zijn van een volledige maaltijd vervangende smoothie of een goed aanvullende shake, dan is de beste optie ze zelf te maken. Hiervoor heb je alleen maar een goede blender nodig, lekkere recepten en een beetje tijd. Om je al wat op weg te helpen hebben we een aantal artikelen op onze website staan met extra informatie. Ben je opzoek naar de juiste blender voor jou, kijk dan bij onze blender review. Heb je die al en wil je aan de slag met de lekkerste smoothie recepten, bekijk dan onze review van het Groene smoothie receptenboek. En meer informatie over een eiwitrijk dieet vind je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *