Tips om meer te bewegen – Afvallen zonder sporten

Afvallen zonder sporten met meer beweging – 10 tips

Afvallen en meer bewegen horen bij elkaar, maar moet je daarvoor naar de sportschool of 3 keer per week op de atletiekbaan staan? Wil je afvallen zonder sporten, want heb je geen tijd, geen zin of ben je beperkt in je bewegingsmogelijkheden, dan is meer beweging zoeken in het dagelijks leven een goede tweede. Hieronder geven we je tips om van je dagelijkse routines een sport te maken.

Waarom is meer bewegen goed?

ips om mee te bewegenJe hoort het vaker, bewegen is gezond en meer bewegen is beter. Maar waarom is dat zo? Bewegen is meer dan normaal voor ons lichaam. We bewegen de hele dag door om bijvoorbeeld van A naar B te komen of tijdens het poetsen in huis. Alleen bewegen we steeds minder doordat er dingen geautomatiseerd zijn. We hebben auto’s, liften en de roltrap. Meer bewegen is belangrijk, het activeert een aantal belangrijke processen in je lichaam, waaronder je spijsvertering en de verbranding van voedingsstoffen. Het voorkomt chronische ziekten als diadetes en vertraagt het ouderdomsproces. Daarnaast is het ook mentaal beter voor je, het is een moment om even lost te komen van de stress, je wordt er vrolijker van want het vermindert angst en depressie.

Het verschil tussen sport en meer bewegen

Over het algemeen wordt gezegd dat je 150 minuten per week moet bewegen voor een gezond lichaam en 2 keer per week aan spier en bot versterkende oefeningen moet doen. Dit kun je op verschillende manieren invullen. Zo 2 keer naar de sportschool gaan en daar anderhalf uur intensief bewegen een oplossing, maar elke dag 30 minuten een bewegingsmoment inpassen een andere manier om aan meer beweging te komen. Het verschil tussen sporten en meer bewegen zit hem in het wordt ´intensief´. Bij het sporten gaat je hartslag flink omhoog en transpireer je veel. De activiteit kost je moeite om te doen. Bij meer beweging in het dagelijks leven gaat je hartslag iets omhoog maar merk je dat zelden en zijn de momenten vaak korter.

Kun je afvallen zonder sporten?

afvallen zonder sportenDe algemene stelregel is dat je afvalt door meer energie te verbruiken dan je consumeert. Als je dus meer gaat bewegen verbruik je meer energie en in de regel val je daar door dus ook af. Maar er zijn wat valkuilen waar je op moet letten. Zo krijg je bijvoorbeeld meer trek. Je verbruikt immers meer, dus wil je lichaam meer voedingsstoffen. Een sterk karakter en je dieet goed in de gaten houden is dan ook belangrijk. Zorg dan ook dat je niet meer gaat eten en grijp niet te snel naar de snacks. Daarnaast bestaat er de neiging om de extra beweging op een ander moment te compenseren. Je kent het misschien wel, de gedachte van ´ik mag met de auto naar de winkels want ik heb daarstraks al 3 keer de trap genomen´. Daarom is er een bewuste verandering van gedrag en dieet nodig. wil je een langdurig resultaat. En dat lukt alleen als je de nieuwe routines blijft volhouden.

10 Tips voor meer beweging

Hoe krijg je nu meer beweging in je drukke schema gepast? Hieronder geven we je een aantal ideeën. Ga er vanuit dat het je wel wat meer tijd en moeite kost, meer bewegen is vooral de auto laten staan en de trap pakken, wat natuurlijk langzamer gaat. Heb geduld en pas steeds een van de onderstaande 10 tips in en voor je het weet ben je ineens meer aan het bewegen.

1. Neem een stappenteller

Het belangrijkste is dat je weet dat je meer beweegt. Dit kun je bijhouden met een stappenteller of een app die je stappen bijhoudt. Zo zie je wat je hebt gedaan en voel je je gemotiveerd om door te blijven gaan. Ga ervan uit dat zo een 10.000 stappen op een dag voldoende beweging is.

2. Gebruik een timer

Een andere manier om je beweging in de gaten te houden is het gebruik van een timer. Geef je zelf bijvoorbeeld na een uur zittend werk een moment van beweging. Je vergeet al snel de tijd als je al die e-mails aan het beantwoorden bent, daarom is het fijn dat je vooraf een alarm instelt.

3. Neem altijd de trap

Negeer de lift en de roltrap. Als je het kan, neem dan altijd de trap. Het is een perfect moment om extra te bewegen en het is ook nog eens een goede oefening voor je beenspieren. Tel onderweg de treden, probeer eens treden over te slaan en als je steeds dezelfde trap tegen komt, time jezelf en probeer steeds sneller boven te komen.

4. Pak de fiets

Ook deze keuze geeft je meer beweging. Je zult er versteld van staan hoe vaak je eigenlijk de auto even pakt. Al die ritjes naar de supermarkt gaan makkelijk op de fiets. Fietsen is goed voor je hele lichaam, je krijgt er sterke spieren van je hele lichaam beweegt mee.

5. Stap eerder uit

Parkeer de auto verder weg of stap een halte eerder uit en loop dat stukje. Deze extra stappen geven je naast extra beweging ook een moment om even los te komen van het drukke verkeer of de stress op het werk. En je ziet nog eens andere dingen in je buurt.

6. Maak een wandeling tijdens lunch

Ook dit is een win-win situatie. Je krijgt frisse lucht, ziet het zonnetje en bent even weg van het werk. Daarnaast zet je in een half uur al een flink aantal stappen en dat is weer mooi meegenomen.

7. Lopend bellen

lopend bellenMisschien zullen je collega´s er raar van opkijken, maar waarom loop je niet tijdens het bellen? Je ziet het meteen terug op je stappenteller en vaak geeft bewegen ook een helderheid in je hoofd en kom je op andere zienswijzen of ideeën die je zittend niet zou hebben gehad.

8. Neem een actieve hobby

Een avondje zwemmen, wandelen of fietsen met een vriend of vriendin is een mooi moment om de dag te bespreken en aan extra beweging te doen. Ga je alleen dan is het een perfect moment om bijvoorbeeld ook een motiverende podcast op te zetten.

9. Beweeg tijdens een uitstapje

Een dagje weg met de kinderen? Een afspraakje met die goede vriendin? Waarom spreek je niet af in het bos of op het strand, in plaats van in de bar? Je komt in een andere omgeving en je hebt je dagelijkse beweging tijdens een heerlijk sociaal moment.

10. Speel met de kinderen

Kinderen hebben van nature nog het plezier in bewegen, die wij als volwassenen allang verloren zijn. Geniet met ze mee en doe tikkertje, klim ook in de boom of ga een potje stoeien. Het is een manier om op een leuke manier met je kinderen contact te hebben en je wordt er zelf ook vrolijker van.

Geniet en maak een sport van beweging

Kijk naar de kinderen en beweeg met plezier. Maak er een sport van beweging en zoek in elk moment van de dag een extra bewegingsmoment. Het mag zo gek als je wilt, want zo wordt het ´moetje´ een van de vrolijkste momenten in je dag. En als je dat dan ook nog eens besteed met een leuk maatje dan kun je toch geen nee meer zeggen tegen dat extra half uurtje beweging per dag?

Tip

Met de Flexbounce trampoline kun je eenvoudig thuis oefeningen doen om meer te gaan bewegen.
Klik op onderstaande groene knop voor meer informatie over de Flexbounce trampolines voor thuis fitness.

Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *