Wat is een smoothie?

wat is een smoothie

Smoothies. Ze zijn hip en zitten boordevol fruit en groente. Je komt ze overal tegen. In de supermarkt en bij de sapjes bar, als snelle maaltijd voor onderweg of als een gezond ontbijt in de vroege morgen. En wil je afvallen, dan zijn ze een goede aanvulling op je dieet. Maar, wat is een smoothie nu precies?

Wat is een smoothie

In de meest simpele vorm is een smoothie een puree van fruit of rauwe groente, met de toevoeging van een vloeistof. Meestal is het een combinatie van verschillende fruitsoorten, met een zuivelproduct zoals yoghurt en ijs. Door het gebruik van een blender verandert het fruit tot een milkshake-achtige puree. En omdat de hele vrucht gebruikt wordt, behoudt het al zijn voedingsstoffen. Door deze volledigheid is een smoothie een goede vervanging voor een kleine maaltijd.

Smoothie of sap

Een smoothie is wat anders dan een fruit of groente sap. Sap is wat je overhoudt als je fruit of groente perst met bijvoorbeeld een juicer. Je scheidt de elementen, waardoor alleen een vloeistof overblijft. De vezels, de hardere delen van fruit en groente, gebruik je niet. Sap is een drankje, maar een smoothie is een maaltijd. Voor een smoothie gebruik je een blender. Deze pureert het fruit of de groente. Daardoor behoud je alle vezels. Ook kun je andere ingrediënten toevoegen zoals eiwitten, goede vetten en meervoudige koolhydraten. Hierdoor is een smoothie een volwaardige en meer gevarieerde voedingsbron dan sap. Daarnaast neemt je lichaam door de vezels het suiker in de smoothie langzamer op en voel je je langer voldaan dan bij het drinken van een sapje.

Fruit of groene smoothie

Grofweg worden de smoothies onderverdeeld in twee verschillende soorten. Fruit smoothies en groene smoothies. Hieronder zetten we de verschillen even voor je op een rijtje.

Fruit smoothie

In fruit smoothies gaat vooral veel fruit. Je kunt verschillende combinaties maken door te mixen in smaak, kleur en structuur. Doordat er vooral fruit inzit, bevat een fruit smoothie ook meer suiker. Het kan zijn dat je lichaam de suiker sneller opneemt, omdat je gemakkelijk te snel drinkt. Hierdoor kan het je bloedsuikerspiegel snel laten stijgen, wat de kans op een suiker dip verhoogt. Je verlangt dan weer naar zoetigheden. Dit kun je voorkomen door minder fruit in je smoothie te stoppen en dit te vervangen door groente. Je maakt dan een groene smoothie.

Groene smoothie

Een groene smoothie, de naam zegt het al, bevat meer groente dan fruit. En met name meer groene bladgroentes zoals bloemkool, spinazie en snijbiet. Door deze groentes te gebruiken, verhoog je het aantal vezels en verlaag je de hoeveelheid suiker. Daardoor heb je langer een voldaan gevoel en minder kans op een suiker dip. Voor jouw gemak hebben we hier de voor en nadelen van groene smoothies voor je op een rijtje gezet.

Zijn smoothies gezond

Als het gaat over of smoothies gezond zijn, dan lopen de meningen uiteen. Een van de bezwaren is dat het voedsel al ‘voorgekauwd’ is. Voor een betere vertering is het belangrijk dat het enzym in ons speeksel met het eten mengt. En dat gebeurt door te kauwen. Een ander bezwaar is dat door de groenten te drinken je het eten te snel tot je neemt. Hierdoor voel je je waarschijnlijk minder vol dan wanneer je het eten van een bord eet. Een ander nadeel is dat blenden de voedingstoffen oxideert. Daardoor vermindert de voedingswaarde van het voedsel. Maar dat neemt niet weg dat er ook grote voordelen aan smoothies zitten. Zeker als je verschillende ingrediënten combineert en voor een goede balans tussen eiwitten, vezels en vet kiest, is een smoothie een gezonde vervanger voor een maaltijd of ontbijt. En met de keuze voor een groene smoothie, die een laag suikergehalte heeft, kun je in onze ogen niet mis gaan. In dit artikel bespreken we de voors en tegens wat uitgebreider.

Belangrijke ingrediënten

Om van een smoothie een volwaardige vervanger van een maaltijd te maken, moet je er voor zorgen dat de ingrediënten gevarieerd zin. Een goede maaltijd bestaat immers uit eiwitten, vezels, koolhydraten en goede vetten. Hieronder geven we je wat ideeën over uit welke voedingsbronnen je kan kiezen, om zo een gezonde groene smoothie te kunnen maken.

Voor de eiwitten kun je kiezen uit bijvoorbeeld Griekse yoghurt, kwark of kefir. Wil je liever een veganistische basis, neem dan een plantaardige melk zoals sojamelk of kokosmelk. Eiwitten zijn goed voor je spieren en voorkomen een honger gevoel.

Koolhydraten kun je toevoegen door bananen of volkoren granen in je smoothie te verwerken. Granen zoals havervlokken maken je smoothie ook gelijk wat steviger. Met name meervoudige koolhydraten zijn goede energiebronnen voor het lichaam.

Voor de vezels kun je groente en fruit toevoegen. Kies bijvoorbeeld voor spinazie, bietjes en wortel. Vezels zijn goed voor je darmen en verlagen de bloedsuikerspiegel. Voeg maar een klein beetje fruit toe. Dat heeft een grotere suiker gehalte, wat de bloedsuikerspiegel weer doet stijgen.

Kies voor gezonde vetten uit avocado, ongezouten rauwe noten, zaden en pitten.

Gezonde vetten helpen je bij het afvallen. Ze zorgen dat je lichaam juist vet gaat verbranden.

Vind je de smoothie iets te dik, voeg dan een vloeistof toe. Kies voor water of afgekoelde groene thee, in plaats van een fruitsap met een hoog suiker gehalte.

Receptenboek

Een groene smoothie is een bron van vezels, vitaminen, mineralen en gezonde vetten. En het is vaak een betere keuze dan het standaard Nederlands ontbijt. Als je liever het ontbijt overslaat, overweeg dan toch eens een smoothie. Het geeft je de energie en voedingsstoffen voor een goed begin van de dag. Hou je van variatie en wil je inspiratie voor heerlijke smoothies, kijk dan in ons Groene Smoothies Receptenboek. Hierin staan 70 uitgebalanceerde recepten voor groene smoothies. We hebben ook veel tips en informatie toegevoegd over onder ander superfoods. Of je nu beginner of gevorderde bent, maakt niet uit. Door de onderverdeling in 5 categorieën zijn er voldoende recepten die bij jouw levensstijl passen.