Shake dieet

Het Shake dieet is tegenwoordig een ingeburgerde manier van afvallen. Je vindt ze in verschillende soorten in de supermarkt of de drogist. Maar ook zelf je shakes maken wint in populariteit. In dit artikel bespreken we waar je moet op letten als je wilt afvallen met shakes. Maar eerst leggen we je uit wat een shake eigenlijk is.

Wat is een shake

Een shake is een drank op basis van een zuivel, of zuivelvervanger, met als toevoeging over het algemeen fruit, maar soms ook groente. Doordat je het geheel in de blender mixt krijg je een romige drank, die met bijvoorbeeld noten of zaden als een volwaardige maaltijd gezien kan worden. Er zijn veel verschillende soorten shakes. Dit veelzijdige drankje is namelijk makkelijk te maken en aan te passen aan je behoeftes. Zo vind je in de winkel vooral dieetshakes van poeders die je met zuivel mixt, eiwitshakes met een extra dosis eiwitten voor sporters, groenteshakes speciaal om je lichaam te ontgiften en fruitshakes voor de extra shot vitamines en mineralen. In dit artikel kijken we voornamelijk naar de dieetshakes.

Waarom afvallen met shakes

shake dieetOns westerse dieet bevat over het algemeen een overschot aan snelle koolhydraten en heeft te weinig eiwitten en goed vetten. En deze combinatie bevordert juist de vetopslag in ons lichaam en heeft dus een overgewicht tot gevolg. Het klinkt tegenstrijdig maar hoe meer koolhydraten we eten, hoe minder vetverbranding in ons lichaam plaatsvindt. Daarnaast worden de overtollige koolhydraten ook nog eens als vet opgeslagen. In dit artikel vind je meer informatie over wat goede en slechte koolhydraten met je lichaam doen. Een dieet met shakes draait dit effect om door de juiste ingrediënten te gebruiken die de vetverbranding juist stimuleren. Een ander voordeel van shakes is dat je een afgemeten hoeveelheid calorieën binnenkrijgt. Je weegt de ingrediënten af en dus weet je precies hoeveel calorieën je gebruikt. Het aantal calorieën is vaak minder dan in een maaltijd die je gewent bent, waardoor je afvalt. Shakes bevatten meer hoogwaardige eiwitten, door de toevoeging van eiwitpoeder of eiwitrijke voedingsstoffen, hierdoor heb je minder snel weer een hongergevoel en zorgt het ook voor een extra stimulans van de vetverbranding. In shakes gebruik je groentes en fruit die vol zitten met vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Voordelen van het Shake dieet

Het Shake dieet is een makkelijke aanvulling op een ander dieet. Het past in ons drukke bestaan en geeft toch het gewenste resultaat. Hieronder nog meer voordelen van het Shake dieet.

  • Shakes zijn makkelijk en snel te breiden, makkelijk mee te nemen naar het werk en aan te passen aan jouw eigen smaak.
  • Door de verse ingrediënten en de juiste balans in voedingsstoffen zijn ze gezond.
  • Shakes zijn een goedkope manier van diëten, zeker als je de shakes zelf maakt.
  • Je hebt binnen een aantal weken al resultaat. Houd er wel rekening mee dat het behalen van je doel gewicht zijn tijd nodig heeft.
  • Het shake dieet voorkomt het jojo effect en dus is het resultaat vaak blijvend. Het jojo effect ontstaat met name door het volgen van een crashdieet. Je eet dan weken te weinig, waardoor je lichaam in de spaarstand gaat en zodra je weer normaal gaat eten alle tekorten in een korte tijd weer aanvult.
  • Je kunt je favoriete eten blijven eten en ondertussen ook je voedingspatroon aanpassen.
  • Door de toevoeging van de eiwitten heb je minder het gevoel van hongeren het dieet makkelijk langer vol kunt houden.

Zelf maken of kant en klaar kopen

In de supermarkt en bij de drogist vind je vele verschillende shake diëten in de aanbieding. Maar zijn deze poeders en pillen wel de juiste oplossing? Een dieet staat of valt met de voedingsmiddelen die je gebruikt en welke voedingsmiddelen je vermijdt. Daarom is het belangrijk goed op de verpakking van de kant en klare shakes te kijken. Sommigen bevatten bijvoorbeeld veel suiker, wat natuurlijk een ingrediënt is die je wilt vermijden. Ook moet je opletten of er de juiste voedingsstoffen inzitten om als maaltijdvervanger te dienen. Een groot nadeel is dat je met deze poeders niet leert je eetpatroon te veranderen, waardoor de kans op aankomen na het dieet erg groot is. Maak je de shakes zelf, dan heb je volledige controle over wat er in gaat. Zo kun je ze aanpassen op wat jouw lichaam nodig heeft. De kracht van zelfgemaakte shakes zijn de verse, eventueel biologische ingrediënten. Door die te drinken neem je direct de vitaminen, mineralen en vezels tot je die een goede spijsvertering, en daarmee de vetverbranding, stimuleren.

Waar moet een shake aan voldoen

afvallen met shakesShakes worden vaak gebruikt als snack of maaltijd vervanger en moeten ze genoeg voedingsstoffen hebben om je door de dag heen energie te geven. Daarnaast is het de bedoeling dat ze de vetverbranding stimuleren. Daarom moeten shakes aan een aantal dingen voldoen willen ze een goede maaltijd kunnen vervangen.

Een van de hoofdingrediënten is eiwit, in de vorm van zuivel zoals Griekse yoghurt, kokos of amandelmelk.

Een ander belangrijk bestanddeel zijn verse groente en fruit, voor de vitaminen, mineralen, antioxidanten en gezonde vezels.

Een aantal goede toevoegingen zijn noten, zaden en pitten voor de juiste vetten en specerijen en kruiden voor de extra pit.

Vermijd zoveel mogelijk stoffen zoals geurstoffen, smaakstoffen en conserveermiddelen. Kies dan ook zoveel mogelijk voor biologische producten.

Wat heb je nog meer nodig

Om een goede shake te maken heb je een blender of staafmixer nodig. Heb je nog geen blender in huis, bekijk dan onze blender review, waarin we je uitleggen waar je op moet letten bij de aanschaf van een goede blender.

Waar je op moet letten

Het Shake dieet wordt ook gebruikt om te detoxen, waarbij het je lichaam helpt overtollige gifstoffen af te voeren en eetpatronen te doorbreken. Door gevarieerder te eten dan normaal en het veranderen van wanneer je eet, zuivert een detox je lichaam grondig. Een detox doe je maar voor een aantal dagen, waarbij je alle vaste maaltijden vervangt door een shake. Wil je het dieet langer volhouden dan is het verstandig om maar een of twee maaltijden per dag te vervangen door een shake. Afvallen met shakes ook goed te doen in combinatie met een ander dieet, zoals een koolhydraatarm dieet of eiwitrijk dieet. Om het lichaam niet in de spaarstand te zetten, waardoor het veel tekorten opbouwt, is het verstandig over de dag heen nooit minder dan 1500 calorieën te eten.

Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *