Het DASH Dieet eBook – review

Je hebt een te hoge bloeddruk en zoekteen natuurlijke manier om die te verlagen. Dan heb je waarschijnlijk al gelezen over het DASH dieet en wil je weten of het DASH dieet eBook je geld waard is. In deze review leggen we je uit wat het DASH dieet inhoud en of het DASH dieet eBook het kopen waard is.

Wat is het DASH dieet

DASH dieet boekHet DASH dieet is bedacht door artsen in Amerika en heeft daar een aantal prijzen gewonnen als beste dieet. Het is gebaseerd op het vegetarisch en veganistisch dieet, zonder vlees weg te laten uit het menu. Je eet vooral voeding dat natriumarm is en veel kalium, calcium en magnesium bevat. Een dieet dus van onbewerkt en vezelrijk voedsel, met minder toevoeging van zout. Het DASH dieet is niet bedoeld als om mee af te vallen, maar vooral om je bloeddruk te verlagen door een gezond eetpatroon aan te nemen. Vandaar de naam. DASH betekent Dietary, Aproaches to Stop Hypertension. Het bestaat uit twee fases. In de eerste fase verlaag je de drang naar suikers door twee weken lang volkorenproducten en fruit uit je dieet te schrappen. In fase 2 mag je die weer gaan gebruiken, maar met mate en in de juiste vorm.

Gezonder leven

De artsen die het DASH dieet hebben ontwikkeld zijn er vanuit gegaan dat je het probleem beter kan oplossen door het bij de kern aan te pakken. Er bestaan goede medicijnen, maar die pakken de symptomen aan en niet de oorzaken. Een ander en gezonder voedingspatroon, met voedingsstoffen die de bloeddruk verlagen, is daarom het uitgangspunt van het DASH dieet.

De gevaren van een hoge bloeddruk

Een te hoge bloeddruk wordt in verband gebracht met veel hart- en vaatziekten. Maar hoe komt dat? Bij een langdurige hoge bloeddruk beschadigen de wanden van de bloedvaten. Deze beschadigingen zorgen ervoor dat cholesterol kan gaan ophopen, waardoor de aderen vernauwingen krijgen, wat beroertes en een hartinfarct tot gevolg kan hebben. Daarnaast moet het hart door de vernauwingen harder werken, wat hartfalen kan veroorzaken. Ook beschadigt een hoge bloeddruk andere organen, zoals de nieren. Een van de belangrijkste oorzaken van een hoge bloeddruk is een ongezonde leefstijl. Mensen die weinig bewegen, ongezond eten, veel alcohol drinken, roken en veel stress ervaren zijn een risico groep.

Voor wie is het DASH dieet

Het DASH dieet is speciaal ontwikkeld voor mensen die hun hoge bloeddruk en cholesterol willen verlagen met een verandering van hun eetpatroon. Wil je een hoge bloeddruk voorkomen dan is dit dieet ook iets voor jou. Uit onderzoek is gebleken dat dit dieet ook de bloedsuikerspiegel verlaagt en dus ook geschikt is voor mensen met diabetes II. Het is dus geen dieet zoals we die kennen, al val je er waarschijnlijk wel van af. Wil je snel veel afvallen en is het verlagen van je bloeddruk niet een van jouw doelen dan is het KETO dieet waarschijnlijk meer geschikt voor jou.

Wie schreven het DASH dieet eBook

De website van DashDieet is summier opgesteld. Het is onduidelijk wie het boek uitgeeft en wie het geschreven heeft. Via de contactpagina kwamen we er achter dat ReferMedia in Lelystad de website beheert. Ook verschijnt er her en der de naam Katja Callens als schrijfster van het boek, maar deze naam is waarschijnlijk een pseudoniem.

Wat krijg je als je het boek bestelt

dash dieetWat je krijgt is op de home-page maar kort beschreven. Uiteindelijk vonden we een blogpost met meer uitleg. Je krijgt een e-boek van 168 bladzijden dat bestaat uit 7 hoofdstukken.

  • Uitgebreide uitleg van het DASH dieet, met een uitleg over de twee fases van het dieet, tips om te starten met de eerste fase, schema’s voor een gezonder voedingspatroon en boodschappenlijstjes.
  • 100 recepten onderverdeeld in vijf hoofdstukken: Ontbijt & Smoothies, Lunch, Voor- & Bijgerechten, Hoofdgerechten en Nagerechten. Je vindt in elk hoofdstuk recepten voor fase 1 en fase2.
  • Eetschema’s van twee weken voor beide fases.

Krijg je wat wordt beloofd

Na de online bestelling krijg je bijna direct een e-mail met inloggegevens voor het downloaden van het e-boek. Het e-boek is een document in PDF formaat waarin alles staat. Het boek is duidelijk en overzichtelijk opgesteld, de recepten zijn lekker en makkelijk te volgen. Uit onderzoek is gebleken dat door het volgen van het DASH dieet je bloeddruk verlaagt. Dat dat resultaat niet in de eerste week direct te zien is, zal duidelijk zijn. Maar bij langdurig volhouden heb je zeker een positief resultaat. De eerste fase is bedoeld om insulineresistentie om te keren, door het weglaten van snelle suikers, waardoor dit dieet ook een verbeterde bloedsuikerspiegel veroorzaakt.

Mening van anderen

Online vonden we meerder reviews die over het algemeen positief zijn over dieet en het boek. Ook op de Facebook pagina van DashDieet vonden we veel positieve reacties van volgers. De effecten zijn bewezen in meerdere onderzoeken en in Amerika is het dieet meerdere malen in de prijzen gevallen. Daarom vind je ook veel positieve reacties op Engelstalige websites.

Ons eindoordeel

DASH Dieet eBookHet e-boek kost 37 euro, wat een mooie gemiddelde prijs is. Ondanks dat er geen bonussen bij zitten, is het een uitgebreid boek van 170 pagina’s waarin je allen informatie over het DASH dieet vindt. Het dieet en de recepten zijn makkelijk vol te houden. Het dieet is niet streng, het vraagt geen grote veranderingen in je huidige eetpatroon, is gevarieerd en je mag veelal wel blijven eten wat je lekker vindt, maar wel op een gezonde manier. De recepten bestaan uit normale, makkelijk te verkrijgen ingredi├źnten en er zijn recepten voor alle dag en speciale momenten. Het DASH dieet is geschreven voor een specifieke doelgroep, maar iedereen kan er profijt van hebben.

Toch hebben we een aantal minpuntjes. Het DASH dieet is een vetarm dieet. Dat vet niet goed is in je dieet, is een gedachte die al lang is achterhaald. De goede vetten zijn juist heel belangrijk voor veel lichaamsfuncties. Magere producten eten kan op langer termijn tekorten opleveren. Lees er hier meer over. Ook gebruikt het dieet veel koolhydraten. Daarbij wordt wel gekozen voor de gezonde varianten, maar als basis voor je dieet zijn koolhydraten minder effectief dan bijvoorbeeld eiwitten. Het kan dus goed zijn dat je je met dit dieet niet verzadigt voelt en makkelijker naar de snacks grijpt. Wil je graag je bloedsuikerspiegel verlagen, is een koolhydraatarm dieet een betere keuze.

Maar wil je je bloeddruk en cholesterol op natuurlijke manier verlagen en daarnaast nog wat extra kilo’s kwijt, dan raden we je zeker aan dit dieet een kans te geven. Je krijgt een 30 dagen niet goed geld terug garantie, dus wat heb je te verliezen?

Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *